betsling

Det som jag/min familj reagerar mycket på när vi är på tävlingar är hur endel folk har sina bett på hästarna. Jag menar betten är så pass viktiga att om man inte kan själv så kanske man ska fråga någon som är riktigt kunnig. Jag har alltid fått hjälp av min mamma, men hon har lärt mig mycket om det. Och jag har förstått hur viktigt det är. Jag ser ungar rida på allt för långa bett, hängande bett, för hårtsatta bett osv. Så jag tänkte att lite fakta om det vore bra. Jag har själv inte varit någon expert men nu har jag verkligen insett hur svårt det kan vara och hur viktigt det är.

" Det är inte bettet som avgör hur skarp det är, utan det är ryttarens hand "

Här nedan kommer bra fakta

Bild 1. tredelat bett som ligger korekkt i längden.
Bild 2. Om det tvådelade bettet är för långt riskerar det att trycka uppe i hästens gomm.
Bild 3. Fel storlek på bettet kan leda till klämskador eller skavsår i munnen på hästen.
Bild 4. Det raka bettet anses vara mildare än de delade betten för att det raka ligger still och minskar risken för klämm.


För att påverka dessa reflexer så lite som möjligt är det viktigt med ett väl tillpassat betsel. Det är också bra att tänka på att det inte finns något egentligt utrymme i munnhålan för ett betsel. När munnen är stängd fylls landområdet av tungan som gomtaket. Med tanke på platsbristen är det följaktigen bättre med ett tunnare bett än ett tjockare.

Tredelat bett
Ett tredelatbätt är att föredra framför ett tvådelat eftersom de tre länkarna ligger bättre med tanke på de förutsättningarna som finns. När det tvådelade bettet ligger över tungan skapas en skarp brytpunkt som lätt trycker mot gomtaket.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0